#9 – De Nordkapp!

18 – 22 juni.

Zwoegend en stampend met 134 km in de benen fietsen we de fameuze klif op. “No pain, no gain”, zucht Paul een Britse fietser, waarmee we gelijk omhoog klimmen. Onderweg krijgen we van motorrijders en camperaars bemoedigende duimen in de lucht. We hebben toch enige overeenkomst; allebei zitvlees. Net als de koning van Siam in 1907 maken we foto’s op de uiterste noordpunt van Europa. We zijn bepaald niet de enigen boven. Op de enorme parkeerplaats staan zo’n 200 campers, vele motoren, zelfs een paar tractoren met iets wat op een caravan lijkt. Daarnaast rijden touringcars af en aan en braken hun busvolk uit bij de ingang. Ons tussendoel is bereikt, precies nu de langste dag op punt staat te beginnen. Het waait zo hard dat onze tent tijdens het opzetten bijna in de Barentszzee vliegt.

Altijd licht
De zon gaat boven de poolcirkel, die we al bij Jokkmokk passeerden, van begin juni tot begin juli niet onder. Hoe hoger je komt, hoe langer het licht blijft. Het blijft apart dat de zon na 24.00 uur nog boven de horizon blijft en weer langzaam omhoog kruipt. Bij onbewolkt weer brandt je om 4.00 uur al je tent uit. Niet dat we dat vaak hebben gehad, overigens. Doordat het zo lang licht is besef je niet goed hoe laat het is en met wat goed gezelschap is het avonds zomaar laat. Gelukkig slapen we goed, maar als je wakker wordt heb je geen idee of het 2.00 of al 8.00 uur is.

De route omhoog
De afgelopen dagen verandert het landschap weer spectaculair en de wind is ons gunstig gezind. Voor de belangrijke kuststad Alta rijden we door een prachtige kloof langs de wild stromende Altaelva rivier, die de beste zalm van Noorwegen bevat. Zelfs de Noorse koning Harald werpt er wel eens een lijntje uit. Alta heeft een UNESCO-waardig museum met prehistorische rotstekeningen. Daarna reden we over een kale, koude, hoogvlakte met veel rendieren en wijdse uitzichten. Het eiland waarop de Noordkaap ligt bereiken we via de voor fietsers gevreesde zeven kilometer lange tunnel, met een diepte van 212 m, een twee kilometer lange klim van 9% en gecomplementeerd met oorverdovende herrie als auto passeren. Het valt ons reuze mee.

Na het bereiken van de Noordkaap stapten we nog halfslaperig, in kletsnatte regenpakken om 6.00 uur aan boord van de zeer luxe Hurtigruten cruiseboot naar Tromsø. Het is toch best decadent om in de sauna de prachtige fjorden langs je te zien trekken. We spotten zelfs een walvis!

Fietsers
Op het finale traject naar de Noordkaap komen we steeds fietsers tegen. Vaak zijn de ontmoetingen erg leuk. Terwijl de ene fietser strak in fietspak met uitgekiende uitrusting rijdt, doet de ander het stukken simpeler. Paul, de eerder genoemde humoristische Londonaar stapte aldaar op zijn goedkope Giant met slechts twee gevulde oude achtertassen. Een bebaarde keurige Zwitserse fietser pochte dat hij 4056 km heeft gefietst. Paul: “Ik ook ongeveer, maar heb het niet zo bijgehouden”.

It’s different for girls
De meeste fietsers die we tegenkomen zijn belegen mannen. Wat is dat toch? Waarom zouden vrouwen of meiden dit niet wensen? Het is me niet geheel duidelijk, als man in dezelfde categorie. Is het dan toch genetisch bepaald en zijn de clichés over vrouwen waar?

De kerk van Alta. Alle dagen open, behalve als wij er zijn. Het heeft iets weg van het Guggenheimmuseum in Bilbao.
Boten aan de Altaeva
Prehistorische rotstekeningen in het museum van Alta (dat kan mijn neefje van drie ook…)
Daar zijn ze weer
Zo kan het ook
That’s right
De laatste kilometers voor de Noordkaap
Yes, de Noordkaap!
De boottrip naar Tromsø

7 gedachtes over “#9 – De Nordkapp!

1. Wauw Willem en Marja.
    Wat ontzettend mooi dat jullie dit zo samen hebben kunnen doen. Tussen de regels door lazen we dat het soms voorwaar niet makkelijk was.
    Gefeliciteerd met deze prestatie en vermoedelijk onvergetelijk avontuur dat nog niet voorbij is

Geliked door 1 persoon

2. Ik doe het jullie niet na…..behoor wel tot de categorie dames uit je laatste alinea. En wat een leuke verslagen, ik lees ze met een glimlach en soms ook voor aan Guido. En een heel herkenbaar plaatje die op de Noordkaap. Veel plezier nog!

3. Fantastisch Willem en Marja, wat je schrijf over dat het zo licht blijft hebben wij ook zo ervaren. Het blijft een fantastisch belevenis om dat mee te maken 👍😜 nog heel veel plezier met de volgende kilometers op de fiets. Hopelijk krijgen jullie wat beter weer. 🌞

4. Wauw, knappe prestatie hoor! Wat een eind….
    In 1997 stonden wij op dat plekkie op de langste dag…. echter met veel slechter weer…. We zijn toen snel weer naar het zuiden gegaan hahaha.