#19 – Ientje toe

En dan ben je zomaar weer ‘back home’, zoals The Golden Earring ooit zong. De terugreis liep op rolletjes. Ten eerste was het stralend mooi weer. De op het vliegveld achtergelaten fietsdozen stonden nog fijn in de opslag op ons te wachten en de mevrouw van de informatiebalie herkende me nog: “Hoe was de reis?” De fietsen paste netjes en de net gekochte wafelmix met zure room kon lekvrij in de fel blauwe Ikeatassen, samen met de fietstassen. Ook de rij bij de incheckbalie bestond slechts uit drie personen en de vlucht ging op tijd. De horror verhalen over de chaos op Schiphol bleken alleen vandaag in het Journaal te bestaan, want in no-time stonden we met de juiste bagage buiten. Hoewel, op de roltrap bleven we steken met de oversized fietsdoos, de Ikeatas hobbelde alvast naar boven. Onderweg werden we vanaf viaducten vrolijk toegewuifd door enthousiaste mensen met vlaggen, die ze om de een of andere reden verkeerd om hadden. Marja won en passant ons vakantie-terugkom-spelletje: de eerste bekende Broeker; nota bene bloedverwant ome Cor werd als eerste gespot! Het was weer fijn om Freek, Thijs en mijn ouders weer in de armen te sluiten.

Zondagmiddag mochten we vele bekenden begroeten om in de tuin versgebakken Noorse wafels te eten en verhalen uit te wisselen. We zijn dankbaar dat we deze reis mochten maken en dat het goed is gegaan. Het was een fantastische, onvergetelijke belevenis. We bedanken je dat je ons hebt gevolgd en hebt meegeleefd met onze omzwervingen. Op naar een volgende reis!

Voor de cijferfetisjisten:
Fietsafstand: 5350 km
Fietsdagen: 62
Reis/rustdagen: 15
Gemiddelde per fietsdag: 83 km
Camping: 68
Warmshower/hostel: 2
(Warme) hut: 2
Wild kamperen: 7
Gemiddelde prijs per camping: € 23
Gemiddelde prijs per hut: € 52

Heen en weer
We kregen de vraag waarom we toch het milieuvervuilende vliegtuig hebben genomen.
Het beste voor de planeet is om niet te gaan… of vanaf huis fietsen en geen andere vervoersmiddelen te gebruiken. De bedachte route was langer dan de beschikbare tijd. We hadden de route kunnen aanpassen. De nieuwe ferry vanaf de Eemshaven naar Kristiansand is prima alternatief, maar deze enorme schepen vervuilen bijna of net zoveel als een vliegtuig en zijn ook niet goedkoper. Bovendien ligt Kristiansand veel zuidelijker, met nog meer fietskilometers. Hoewel, we vlogen ongewild op Sandefjord en niet op het boven Oslo gelegen Gardemoen en dan maakt het qua kilometers weer weinig verschil. Andere alternatieven als de trein of bus naar Oslo met twee fietsen meenemen is bijna niet mogelijk.

Om dit blog af te sluiten lazen we in een e-boek het volgende gedicht, getiteld:

Langzame dans
Heb je ooit gekeken naar kinderen
Draaiend op de kermis rond en rond?

Of geluisterd naar de regen 
Die klettert op de grond?

Ooit een vlinder gevolgd in zijn grillige jacht?
Of gekeken hoe de zon een eind maakt aan de nacht?

Sta even stil.
Dans niet zo snel.

De tijd is beperkt.
Muziek gaat voorbij.

Ren je door de dag,
altijd vlug, vlug?

Als je vraagt hoe het gaat
Hoor je het antwoord dan terug?

Als de dag voorbij is,
Lig je dan in bed

Met de volgende honderd klussen 
Al in gang gezet?

Sta even stil.
Dans niet zo snel.

De tijd is beperkt.
Muziek gaat voorbij.

Je kind ooit gezegd,
Morgen doen we het echt?

En in je haast
Zijn verdriet niet gezien?

Ooit contact kwijtgeraakt
Een vriendschap verdaan 

Omdat je nooit tijd had
Om even langs te gaan?

Sta even stil.
Dans niet zo snel.

De tijd is beperkt.
Muziek gaat voorbij

Als je zo hard rent om er te komen
Mis je alle lol onder weg.

Je door de dagen heen tobben en haasten,
Is als een weggegooid cadeau.

Het leven is geen race.
Doe het rustiger aan.

Luister naar de muziek
Voordat het lied voorbij is.

Voor degenen die ook willen fietsen in Scandinavië, hieronder meer info over onze route en de andere bevindingen.  

De globale route
Vanaf vliegveld Sandefjord/Torp langs oostkant van Oslo en door het midden van Zweden omhoog naar de Noordkaap, deels over de gravelroute van de European Divide Trial. Terug langs de grillige fjordenkust van Noorwegen (de Eurovelo 1), over de Lofoten tot Trondheim. Daarna de ongeveer Sykkelroute 5 gevolgd met uitstapjes als de Trollstigen, Mjolkevegen en Rallarvegen om weer te eindigen bij het vliegveld.

De route is goed gekozen. Het wordt landschappelijk gezien steeds interessanter, mooier en wat zwaarder. Zweden is glooiend en je hoeft niet al te veel te klimmen, met veel dennen- en berkenbossen. Lapland is uitgestrekt, kaal en winderig, maar fraai en echt anders. De Noordkaap bereiken is een magisch moment. De fjordenkust, het eiland Senja en de Lofoten zijn werkelijk prachtig. De wind in het noorden is over het algemeen noord, waardoor je langs de kust meer meewind hebt. Na Trondheim zijn de hoogvlaktes zeer fraai, maar hier moet je nog meer klimmen, maar dan ben je wel eens een keer goed ingefietst.

Langs de kust zijn vele veerponten van 20 minuten tot een paar uur. Deze zijn gratis voor fietsers. De snelboot naar Trondheim kost wel geld. In Google Maps staan de meeste vertrektijden van de veerponten. Wel handig om vooraf te checken, anders kan je soms lang wachten.

De voormalige postboot de Hurtigruten, nu een luxe cruiseschip, vaart drie keer per week langs de kust van Bergen naar Kirkenes en weer terug. Deze kan je een stuk nemen. Als je minder dan 24 uur aan boord bent hoef je geen dure hut te boeken.

Tunnels kom je ook regelmatig tegen, de meesten mag je als fietser passeren, zeker langs de fietsroute. Zorg dat je als fietser opvalt: licht aan, felkleurige hesjes en eventueel andere knipperende (kerst) verlichting.

Periode en weer
We starten op 21 mei tot 5 augustus. Het is misschien beter om net wat later te starten en net voor september te eindigen. De kans op beter en warmer weer is dan wat groter. We hebben de gehele reis best veel kou en regen gehad. Gelukkig ook zonnige en wat warmere dagen, maar na een paar mooie dagen kwamen er geheid weer koude en regendagen. De Noren noemden het ook een van de koudste zomers sinds tijden.
Redelijk betrouwbare weerapps zijn in Zweden: SMHI en in Noorwegen: YR

Overnachtingen
Er zijn veel campings, maar in het legere noorden liggen die verder uit elkaar. Ook waren in het begin van de reis nogal wat campings gesloten, die pas na 21 juni (Midzomer) open gingen. Na de coronajaren zijn er ook campings gestopt. Check via Google Maps op recente reviews. Er kan ook overal in het wild worden gekampeerd. Bijna elke camping heeft hutten en een keuken. In die keukens kun je naast koken ook vaak zitten. Erg fijn als het koud of regenachtig is. Campings kosten rond de € 20 – € 25 en hutten van € 40 tot € 100.

Voorzieningen
Supermarktjes hebben veel verse spullen en zijn in de wat grotere dorpen. Zeker in het noorden is het uitzoeken of je er wel een tegenkomt. Neem daarom altijd een noodmaaltijd mee. Zondags zijn de meeste winkels dicht, in grotere plaatsen is wel eens een supermarkt of een klein gedeelte van de supermarkt open. Ook op zaterdagmiddag gaan ze vaak eerder dicht.

Restaurants, cafe’s zijn dun gezaaid en ze sluiten op tijd. Een goedkoop lunchbuffet is een alternatief en wordt met name in Zweden aangeboden, maar je moet wel net mazzel hebben dat je er rond lunchtijd langs rijdt. De Noorse en Zweedse keuken is niet heel verfijnd. Het zijn vaak hamburger-, kebab- en pizzatenten, die gerund worden door immigranten. Fietsenmakers en goede outdoorwinkels in de grotere plaatsen.

Bezienswaardigheden
Naast de overweldigende natuur zijn er weinig grote bezienswaardigheden. Kleine kerkjes, de houten huizen en in de grotere plaatsen wel eens een leuk museum, bijzonder gebouw of kerk. De echt grote steden als Trondheim en Oslo bieden meer.

Taal en omgangsvormen
Bijna iedereen spreekt Engels. Noren en Zweden zijn rustige beleefde mensen, maar spreken je niet snel aan. Ze houden graag wat afstand, maar zijn behulpzaam als je erom vraagt. Vooral langs de Noorse kust kom je andere (Noordkaap) fietsers tegen. Dat is gezellig en je deelt informatie over de route, bezienswaardigheden en overnachtingen.

Muggen

Zweden staat bekend om de vele muggen of muskieten. Deze komen met name in het midden en noorden in grote getallen voor. Zeker wanneer het warmer is en er weinig wind staat. Ook in de buurt van water komen ze vaker voor.

Levensonderhoud
Noorwegen is een duur land, Zweden iets duurder als Nederland. Bier met weinig alchohol is in de supermarkt verkrijgbaar, maar duur. Wijn en sterkere drank is alleen in aparte, dun gezaaide staatswinkels te verkrijgen en is ook erg prijzig.

Spullen
Een degelijke vakantiefiets met een licht verzet voor de vele heuvels en bergen. Fiets je veel op gravel, neem bredere banden. Verder, warme kleding, handschoenen en een dons jack is aan te bevelen. Een goed regenpak, met overschoenen is een must, net als een warme (donzen) slaapzak. 

Veel plezier gewenst!

Het galgenontbijt
Het inpakken van de fietsen
De fietsen gaan in ieder geval naar het goede vliegtuig
Wie lust er nog een lekkere Noorse wafel?

13 gedachtes over “#19 – Ientje toe

  1. Bedankt Willem voor je mooie verhalen. Mooi dat jullie samen zo genoten hebben. Ik heb met veel plezier van je verhalen en foto’s genoten. Als ik de foto’s zag waande ik mezelf weer in Noorwegen. En wat ik las over de lofoten ben ik blij dat ik je niet voorgelogen hebt 😀 nogmaals bedankt en doe de groeten aan Marja.

    Geliked door 1 persoon

  2. Lieve Marja en Willem
    Dank voor de mooie verhalen.
    Ik ben samen met een vriendin naar de noordkaap geweest op de motor in 2007
    Ook ik beleefde de reis enigszins maar top van jullie op de fiets!
    Petje af
    Op naar de volgende de reis 🙂

    Geliked door 1 persoon

  3. welkom weer thuis😀
    dat is weer een mooie ervaring en herinnering. We hebben genoten van jullie verhalen en foto’s! Wij met ons fietsclubje fietsen langs de Main, maar stuk luxer en comfortabel met e-bikes en hotels. Hartelijke groetjes van ons, Gees en Henk

    Geliked door 1 persoon

  4. Hoi Willem en Marja, Wat een heerlijk verslag was dat. Alles gelezen en zoveel mogelijk op Google Maps gevolgd. Veel van Noorwegen was herkenbaar, want zelf heb ik ook ooit (1992, al weer 30 jaar geleden) van Christiansand via centrum/west naar Trondheim gefietst (Geiranget/Trollstiegveien), en via de Styrkeproven-route via Oslo weer terug. Inderdaad die hoogvlaktes zijn fantastisch! Ikkijk uit naar jullie volgend verslag. Wellicht in warmere landen 🙂

    Groeten, Gerhard Schutten

    Like

Geef een reactie!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s